Oscarsgala 2015

Några ord om de av årets tävlande som jag tittat på:

BIRDMAN är väl min favorit. Orättvist att trummorna inte fick vara med i Bästa Score-kategorin. Bästa klippning kunde den också gått få.

BOYHOOD hejar jag också på. Jag borde nog se den där Before-trilogin.

WHIPLASH var också den bra (bättre än den borde vara, tycker jag). Om att spela trummor som Buddy Rich och att skrika elakt på folk – som Buddy Rich. (Buddy Rich Bus Tapes: https://www.youtube.com/watch?v=omID1prJHFo )

THE GRAND BUDAPEST HOTEL. Jag tycker ju mycket om Wes Anderson, men den här och Life Aquatic är de av hans filmer jag tycker minst om.

THE THEORY OF EVERYTHING är inte riktigt min typ av film. Därtill var den inte särskilt bra. Men den kan vinna för musik.

När det gäller biopics så tycker jag Aristoteles sa det bäst:

”[E]n fabel är inte enhetlig bara för att den handlar om en enda person, som några tror. Ty många, ja otaliga saker kan hända en individ, men somliga av dem bildar ingen helhet, och likaledes utför en individ många handlingar utan att ett enhetligt agerande framkommer ur dem. Därför förefaller det klart att alla de diktare har gjort fel som har skrivit en Herakleid, en Theseid och liknande. De tror att eftersom Herakles var en person måste fabeln också bli en. […] Av de enkla fablerna och handlingarna är de episodiska de sämsta. Med episodisk fabel menar jag en där episoderna inte följer på varandra med vare sig sannolikhet eller nödvändighet. Sådana görs av dåliga diktare därför att de är dåliga diktare, men av goda diktare för skådespelarnas skull. De skriver ju tävlingstycken, och därför tänjer de ut fabeln mer än den klarar och tvingas ofta vända på händelseföljden.” (Ur Om Diktkonsten, §8 & §9)

Mycket riktigt har FOXCATCHER ett antal skådespelsnomineringar. Och det var väl fina prestationer och en hygglig film. Och det var en ganska enhetlig fabel, trots allt.

NIGHTCRAWLER har visst fått en manusominering ser jag nu. Kul! Den var bra.

INHERENT VICE. En gång i tiden hade jag ett visst agg mot Paul Thomas Anderson. Sen kom There Will Be Blood och The Master och var jättebra. Tycker numera också att ungefär halva Magnolia är tipptopp. Den här var bra den med, men inte lika bra som Blood och Master.

Det är nog vad jag sett i de tyngre kategorierna.

Äntligen!

Det här är som när Scorsese fick Oscarn hade borde fått för Taxi Driver 30 år senare. Äntligen fick Steve McQueen Oscarn hade borde fått för Papillon.

 

skämt åsido, 12 Years var en jävla film. Synd bara att Brad Pitt var upp först och påminde mig om hur hans skådespel var den filmens enda snedsteg.

också: Hairy Bikers Cookoff! Yay!

Feel Good About Yourself Movies

En tanke slår mig när Darlene Love sjunger ”His Eye Is On The Sparrow” under tacktalet för bästa dokumentärfilm. ”And I know he watches MEEEEEE!” Jag har inte sett 20 Feet From Stardom och det är säkert en bra film, men är poängen med filmer att bekräfta vår världsbild eller utmana den? Är det viktigaste en dokumentärfilm kan berätta 2014 att det ibland finns riktiga musiker bakom stjärnorna?

Samma med t ex Dallas Buyers Club, en film som handlar om ett Viktigt Ämne och tacklar en Kontrovers… 30 år senare. Det är en bra film, men finns den till för att belysa ämnet, eller för att vi ska kunna konstatera att vi kommit över sådana saker nu?

Eller är det bara jag som får acceptera att Oscarsgalan är fel ställe att leta efter något annat än självgratulationer?

Anna skriver: Förnedring! Ett rätt hittills. Yay? (Edit: medan detta skrevs fick jag ett till iom Heliums vinst.)

Fattar inte hur Frozen kunde vinna. Har bara sett den av de animerade filmerna, men den var minst sagt meh med en eller två bra scener.

Min gissning: kommer att få de cirka 7-8 rätt som jag alltid får. Känns det som. (Tror det brukar gå något bättre än det faktiskt.